Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Mit tud a béta-karotin?

Rácz Tünde
2021. 03. 27. 13:33:47

Amellett, hogy béta-karotin fokozott bevitelével enyhén narancsos színű bőr árnyalatot* érhetünk el, ki-ki kívánsága szerint gyorsabban barnulhat, van egy sokkal fontosabb előnye is, amiért érdemes megfontolni tavasztól nyár végéig a rendszeres fogyasztását. 

A  béta-karotintól sárgára színeződött bőrünk ugyanis véd a napsugarak ellen is!, azaz később égünk le. Szervezetük A-vitamint állít elő belőle, amely serkenti a sejtnövekedést, megelőzi, vagy kijavítja a károsodásokat, késlelteti az öregedés jeleit.

A sárgás bőrszín kialakulásához és ezáltal a nap elleni védelem növeléséhez azonban napi 30 mg béta-karotin fogyasztására van szükség három héten keresztül. (fél kg sárgarépa/nap). Ne ijedjünk meg a szervezetük napi igényét már napi 2-4 mg is fedezi (1-2 db sárgarépa/nap). így egyszerűbbnek tűnhet táplálékkiegészítőt választani.

A béta-karotin fogyasztásának jótékony hatását magam is megtapasztaltam az elmúlt évek során. Az egyik legkiemelkedőbb élményem tavaly egy meleg augusztusi napon történt, amikor városnézésre indultunk a család néhány tagjával. Mivel a saját készítésű fényvédőm nem volt nálam kölcsönkértem egy naptejet (jó minőségű, gyógyszertárban vásárolt, magas faktorszámú), amit sajnos ahogy felkentem szinte moshattam is le magamról azonnal, mert elkezdte irritálni a bőrömet. Gondoltam mire éget a nap a tervek szerint már úgyis hazaérünk, ami persze nem így történt.

Szerencsére kalapon volt, hosszú nadrágot viseltem, így “csak” a karjaimért kellett jobban aggódnom. Ugyan igyekeztem árnyékban maradni amikor tudtam, de augusztusban délben? Sokat jót nem reméltem.
Azonban a legnagyobb meglepetésemre nem hogy nem égtem le, de mégcsak pirosság sem volt védetlen bőrfelületen, ami szerintem nagymértékben köszönhető a béta-karotin rendszeres fogyasztásának.

Béta-karotinban gazdag élelmiszerek többek között brokkoli, sárgarépa, homoktövis, édesburgonya, kelkáposzta, spenót.

Táplálékkiegészítő, amelyet az első 3 hónapban fogyasztok: https://benu.hu/shop/beta-karotin-e-vitamin-cink-kapszula-dr-chen-60x

Ezt követően sima karotin kapszulát választok, ami nem tartalmaz más összetevőt, mivel a Cink fogyasztása nem javasolt hosszabb ideig egészséges emberek számára. 

*Érdekesség: egy vizsgálat szerint az enyhén narancsos bőrszínt vonzóbbnak találják az emberek.

Ha használod az Antioxidáns krémet kívülről is jutathatsz béta-karotint a bőrödbe homoktövis CO2 és karotin CO2 kivonatának tartalmának köszönhetően. Amely jó kiegészítésként szolgál a belső fogyasztás mellett.

 

Kosárba

A káros UV sugarak elleni KOMPLEX védelem fontossága nem csak esztétikai szempontból fontos. A sok UV károsodást elszenvedett bőr, nem csak korábban ráncosodik, alakulnak ki rajta elszíneződések, veszít víztartalmából, stb., de nagyobb a kockázata annak is, hogy rosszindulatú bőrdaganat alakuljon ki rajta, mint a például a veszélyes melanoma.

Véleményem szerint ezért fontos, hogy az UV védelem kiterjedjen a fizikai szintű védekezés (fényvédők, napellenzők, stb.használata) mellett a megelőző és regeneráló sejtszintű védekezésre is.
 

Kosárba

Forrás:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24121007/

https://www.healthline.com/health/beta-carotene-benefits#foods-sources

https://www.healthline.com/nutrition/12-foods-for-healthy-skin#section9

Dr. Yael Adler: Bőrügyek, 2017

David Wolfe: Természetes szépség, a szépség belülről fakad, 2018

 

Az oldal tetejére